verslag en uitslag 2014

Zaterdag 24 mei 2014

Dé dag voor de zeevissende jeugd van Zeeland en omstreken; vandaag stond het “Open Zeeuws Jeugdkampioenschap Kustvissen 2014” weer op het programma!

Na de eerste editie van dit grote zoute jeugdevenement in 2013 hebben we veel vragen gekregen om dit jeugdkampioenschap in 2014 opnieuw te organiseren. Op “het zoete” worden heel wat grote jeugdwedstrijden georganiseerd, maar op zout eigenlijk vrijwel geen..

Dus werd voor de 2e keer dit grote zoute jeugdevenement georganiseerd door de jeugdcommissie van WSV Reimerswaal, de gedreven initiatiefnemers van dit “Open Zeeuws Jeugdkampioenschap Kustvissen”.
Vanuit heel Zeeland kwam de zout-vissende jeugd weer op dit evenement af, zelfs een aantal Brabanders waren dit jaar van de partij!
Veel tijd en energie is er ingestoken om er weer een mooie dag van te kunnen maken,
en dit is gelukt! Maar liefst 69 deelnemers streden deze dag om de titel van “Zeeuws Jeugdkampioen Kustvissen 2014”.
De wedstrijd heeft naam gemaakt onder de jeugd; niet alleen de “plaatselijke” jeugd was aanwezig maar ook een aantal Nederlands- en wereldkampioenen visten deze wedstrijd mee om de felbegeerde titel in de wacht te slepen!

Het weer was goed, de stemming was goed, de voorbereiding was goed en er was vis te vangen (dit bleek wel uit de wedstrijd die de vereniging hier kort geleden had gevist)
Iedereen had er dus veel zin in!
Om een uur of 9 kwamen de eerste deelnemers aan om zich in te schrijven en een gezellig praatje te maken. De kaarten werden uitgedeeld, en voor iedere deelnemer was er ook dit jaar weer een leuke goodie-bag beschikbaar. Een linnen tas van Sportvisserij Zuidwest Nederland, gevuld met een aantal leuke en praktische zaken, stickers, folders, een cadeaubon van de hoofdsponsor, een blikje drinken, een zakje knabbel-bacon, een mars, een appel, een consumptiebon voor de prijsuitreiking, een hengelsportmagazine geschonken door de redactie van Zeehengelsport (die bovendien ook nog enkele prachtige prijzen schonk) enz. enz! Hulde aan de vele sponsoren die hier hun steentje aan hebben bijgedragen en de zout-vissende jeugd een warm hart toedragen!
Ook het vaantje wat speciaal was ontworpen voor dit Zeeuwse Kampioenschap werd dankbaar in ontvangst genomen!

Het kampioenschap werd dit jaar gevist op 2 parcoursen die vlak bij elkaar lagen.
De B jeugd t/m 14 jaar viste op het parcours Waarde 11 (bij de radarpost Kruiningen) en de A jeugd van 15 t/m 20 jaar viste op het parcours Waarde 12 (Den Inkel - Kruiningen).

Het parcours aan Den Inkel (voor de A jeugd)                       Het parcours aan s'lands kot (voor de B jeugd)

Om 10.30 uur klonk het beginsignaal en werden 69 lijnen het water ingeworpen.
Wat zou het gaan worden? De vis zat niet ver uit de kant, de locals wisten dit, en zeker de gevorderde vissers speelden hier ook snel op in.
Al binnen enkele minuten kwam er vis op de kant. Het formaat was klein, maar het was vis!
Er werden voornamelijk botjes en scholletjes van 10 tot 15 cm, wat spiering en een enkel zeebaarsje gevangen. Korte wapperlijntjes of dunne metalen afhoudertjes met korte haaklijntjes, kleine haakjes en klein aas, dat moest het vandaag gaan doen.
Bij de A jeugd wisten Marco Marijs, Joeri Minderhoud en Corwin Wiskerke gelijk de toon te zetten door in de eerste draaien al snel enkele vissen te vangen. Ook Kristiaan Minderhoud wist zijn visje te vangen, maar hij had de pech dat daar wel enkele 1-punters tussen zaten.
Corwin Wiskerke wist een draai van 3 platvisjes op de kant te brengen, en zowaar even later nog een keer 3 tegelijk! Dit bracht hem al vrij snel op een voorsprong.
Dit 15-jarige jeugdlid van WSV Reimerswaal vist nog maar sinds begin 2014 zijn wedstrijden mee, lekker bezig dus!
Rond hoogwater waren er al een aantal deelnemers die 6 tot 10 vissen op hun kaart hadden staan. Helaas viel het toen een beetje stil en werd er maar een enkel visje meer gevangen.

Corwin Wiskerke met een draai van 3 stuks                              mini botjes en scholletjes

Op het andere parcours bij de B jeugd kwam er ook hier en daar wel een visje boven. Daar was het Stijn de Wild die al snel een paar botjes wist te vangen. Maar ook Jacco Jansen deed goede zaken toen hij na een uur vissen een mooie paling ving van maar liefst 51cm. Dat tikt lekker door; daar moest je 3 of 4 platvisjes voor vangen!
Toch werd hier wel beduidend minder gevangen als aan Den Inkel, maar ja, daar zaten dan ook de cracks! Ook hier bestond de vangst voornamelijk uit kleine platvisjes, wat spiering en een enkel zeebaarsje. En krabben, krabben, krabben…. Tja, dat hoort er nu eenmaal bij in de zomer!

Jaco Jansen met zijn mooie paling                                              Daniel Bronsema Met een mooie bot

Toen de stroom er terug in kwam werd er over de hele linie wel weer een visje gevangen. Bij de A jeugd wisten verschillende deelnemers de laatste draai nog 2 vissen erbij te vangen, zodat het tot op het laatste moment erg spannend was.
Toen dan om 13.30 uur het eindsignaal klonk was het nog een groot raadsel wie er in de top 3 terecht zou komen, de één had een paar vissen meer, de ander had weer een paar grotere vissen en geen 1-punters..
Snel inpakken en naar het nieuwe dorpshuis “Meerwaarde” in Waarde waar de prijsuitreiking zou plaatsvinden. In de gezellige zaal werd het een drukte van belang, veel ouders, opa’s en oma’s en belangstellenden waren meegekomen.. Het was top!
En dan maar eens gaan kijken bij de prijzentafel.. Hengels, molens, steunen, allerlei hengelsportmateriaal lag klaar om gekozen te worden door de prijswinnaars!
Het was werkelijk de moeite waard, een prijzentafel als deze zou op een nationale wedstrijd niet misstaan! En dan te weten dat de prijzenverhouding 2 : 3 lag!
Ook de ereprijzen zouden het zeker goed doen in een vitrinekast of aan de muur!

Een volle zaal                                                                                      Een prachtige prijzentafel

Tijdens het nuttigen van de hapjes en drankjes waarvoor werd gezorgd werden de lootjes verkocht, want er stond ook nog een verlotingstafel klaar met een hoop prachtige prijzen!

Om iets over 15.00 uur konden we de uitslag bekend maken. Het werd vrij stil in de volle zaal.. Onze voorzitter (77 jaar; respect!) nam het woord en heette iedereen hartelijk welkom op de prijsuitreiking.
Hierna werd het woord aan een wedstrijdleider gegeven, en werd het écht stil..
Er was toch wel spanning! En daar kwam het!

Als eerste werden de nummers 1 t/m 3 van de jeugd uit de B-categorie (t/m14 jaar) naar voren geroepen om hun ereprijzen en de bloemen in ontvangst te nemen. Wie zou er op de hoogste trede van het erepodium staan? En daar klonk het:

-Op de 3e plaats is geëindigd met 1 vis en 51cm: Jacco Jansen (de fortuinlijke paling-vanger)
-Op de 2e plaats als runner-up is geëindigd met 4 vissen en 64cm: Danny Ruijten
En dan de winnaar in de B-categorie:
-Op de 1e plaats is geëindigd met 5 vissen en 70cm: Stijn de Wild!

Felicitaties, lachende gezichten, foto’s maken voor het archief en de website van de vereniging..

En dan kwam de jeugd uit de A-categorie aan de beurt.
Iedereen wist dat hier de winnaar vandaan zou komen omdat zij meer vis gevangen hadden.
Daar gingen we weer:

-Op de 3e plaats met 9 vissen en 111cm is geëindigd: Joeri Minderhoud
-Op de 2e plaats als runner-up is geëindigd met 8 vissen en 112cm:
regerend Nederlands Jeugdkampioen Kustvissen 2013: Marco Marijs
En toen:
-Op de 1e plaats is geëindigd met 13 vissen en 130cm: Corwin Wiskerke!

De “Zeeuws Jeugdkampioen Kustvissen 2014” was bekend, Corwin Wiskerke!

De beste 3 van de B jeugd                                                                De beste 3 van de A jeugd

Hierna werden de prijzen uitgezocht, en dat niet alleen: iedere deelnemer kreeg van hoofdsponsor Fixet ’s-Gravenpolder ook nog eens een mooi vismes mee naar huis!
Het is geweldig wat alle sponsoren beschikbaar hebben gesteld voor deze wedstrijd:
- Sportvisserij zuidwest Nederland
- Spro Sports Professionals
- Pure Fishing
- Grauvell
- Leonard Fishing Tackle
- Zebco
- Hengelsportspeciaalzaak van der Poel Yerseke
- Zeehengelsport
- Dixhoorn aasverkoop/bootverhuur
- Emte Kruiningen
- Emte 's-Gravenpolder
- Wilthagen
- Vogelaar
En natuurlijk onze hoofdsponsor Fixet ‘s-Gravenpolder die kosten noch moeite gespaard heeft om deze wedstrijd mede tot een onvergetelijke te maken!

Na de prijsuitreiking werd er eerst een mooie prijs verloot onder de deelnemers die geen vis wisten te vangen. Dit was een mooie strandhengel van Spro.

Hierna werd de verloting gehouden, vele mooie prijzen gingen naar de deelnemers en belangstellenden.

Na een mooie dag gingen vele voldane en gelukkige vissers huiswaarts, het was een fantastische dag geweest!

Als het aan ons ligt zullen we volgend jaar opnieuw dit prachtige jeugdkampioenschap organiseren. Jullie zijn alvast van harte welkom!

klik hier voor de volledige uitslag:

Groeten van Arjan, Eldert, John en Gijs